Knap så god en nyhed er det for det sekundære marked, der fremover skal leve op til langt strengere krav for at blive vist i Googles søgeresultat og annoncer. Billethajerne har gennem længere tid domineret søgeresultatet, og søgemaskine-mastodonten har derfor besluttet at sætte restriktioner ind overfor adskillige, sekundære formidlere, hvis praksis af Google betegnes som vildledende.

Hvis man sælger billetter på det sekundære marked, skal man derfor fremover certificeres hos Google, før man kan annoncere via AdWords. For at opnå certificering skal man:

• Informere kunderne om, at priserne kan være højere end pålydende værdi
• Bryde priserne op, så alle inkluderede gebyrer og afgifter fremgår tydeligt under købet og før køberen indtaster betalingsoplysninger
• Oplyse billetternes oprindelige pris, dvs. pålydende værdi, sammen med den nye pris og i samme valuta (fra marts 2018).

Den opdaterede AdWords-politik forbyder også de sekundære sælgere at påstå, at de er den primære eller officielle udbyder af billetterne til en given event. I tilgift skal man som sekundær formidler faktisk gøre opmærksom på, at man gensælger billetter.

Det er gode nyheder, at netop Google viser vilje til at rydde op i et sekundært marked, der i lang tid har været præget af uigennemsigtighed og på den måde har vildledt tusindvis af fans til at betale overpriser for deres billetter. Google er den primære søgemaskine – også når fans skal finde billetter til liveoplevelser.

De nye regler for Google AdWords er netop trådt i kraft, og de gælder globalt.